X
تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی پرستاری - تحقیق پرستاری

دانلود فایل های مصاحبه کیفی در ادامه مطلب


برچسب‌ها: دانلود, مصاحبه کیفی
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1392/07/17 و ساعت |


پرستار فیلیپینی بحث داغی که این روزها تبدیل به واقعیت شده و همه جا مشتری دارد پرستاران فیلیپینی هستند . من در همه جا آگهی شان را دیدم . همه جا درخواستشان را دیدم بنظر شما چنین پدیده ای برای پزشکی و پرستاری ما یک واقعه مبارک است یا یک فاجعه؟


پایگاه اطلاع رسانی پرستاری در پاسخ به این سوال این مورد را برای بررسی آغاز می کند.

از کلیه همکارانی که از مراکزی که پرستاران فیلیپینی را در ایران بکارگیری می کنند.

همچنین شرایط جذب و وارد نمودن آنها به ایران و چگونگی فعالیت آنها اطلاعاتی دارند برای این پایگاه ارسال نمایند


برچسب‌ها: پرستار فیلیپینی
+ نوشته شده توسط احمد عامری در یکشنبه 1392/07/07 و ساعت |

AWT IMAGE

برای اطلاعات بيشتربر روی لينک مورد نظر کليک کنيد

راهنمای ارسال مقاله

راهنمای تهيه چکيده مقاله

*جديد*گروه های هدف ششمين سمينار سراسری پرستار، ماما و پژوهش

+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1391/04/06 و ساعت |

کاهش انگيزه دانشجويان پرستاری: يک مطالعه کيفی

مقدمه: انگيزه به عنوان يکی از مهم‌ترين عوامل جهت‌دهنده فعاليت‌های انسان شناخته شده است. فقدان يا کاهش انگيزه بر تمامی عملکردهای فرد اثر گذاشته و سبب تأثيرات منفی زيادی می‌شود. با توجه به اهميت انگيزه در دانشجويان پرستاری، اين مطالعه با هدف تبيين درک دانشجويان پرستاری از کاهش انگيزه انجام شد. 



برچسب‌ها: انگیزه, دانشجوی پرستاری, مطالعه كیفی, فسا
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در جمعه 1390/10/16 و ساعت |
اطلاع یافتیم که مجله کمیته تحقیقات دانشجویی شبکه تهران از کمسیون نشریات علوم پزشکی امتیاز علمی پژوهشی دریافت کرد.ضمن تبریک به دوستان شبکه تهران(TSRCN) امیدواریم با انتشار مقالات دوستان در این نشریه تحقیقات دانشجویی جایگاه ویژه ای را کسب نماید. پیش از این فصلنامه کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز موفق به کسب این امتیاز گردیده بود.

+ نوشته شده توسط احمد عامری در یکشنبه 1390/10/11 و ساعت |

دسترسی دانشگاه به بانکهای اطلاعاتی ISI و JCR (گزارشهای استنادی نشريات)

دسترسی دانشگاه به بانکهای اطلاعاتی ISI و نيز JCR که دربرگيرنده گزارشهای استنادی نشريات بر اساس آخرين ضريب تأثير نشريات دنياست برقرار گرديده و اعضای محترم هيأت علمی، دانشجويان و پژوهشگران می توانند جهت استفاده به آدرسهای به شرح ذيل مراجعه نمايند.

  رديف

  نام بانک

  آدرس دسترسی

  1

  ISI Web of Knowledge

  http://apps.webofknowledge .com

  2

  ISI Web of Science

  http://webofknowledge.com/WOS

  3

  Conference Proceeding s

  http://webofknowledge.com/WOS

  4

  Current Contents Connect

  http://webofknowledge.com/CCC

  5

  Biological Abstracts

  http://webofknowledge.com/BIOABS

  6

  Journal Citation Reports

  http://webofknowledge.com/JCR

  7

  Medline

  http://webofknowledge.com /MEDLINE

+ نوشته شده توسط احمد عامری در جمعه 1390/10/09 و ساعت |

 اولين نسخه مجله علمی دانشکده پرستاری و مامايی زنجان ، باعنوان مراقبتهای پرستاری و مامايی با هدف ترويج و انتشار يافته های نوين علمی و پژوهشی در حوزه مراقبتهای پرستاری و مامايی منشر گرديد.

 سايت مجله:http://nmcjournal.zums.ac.ir

Email: nmcj@zums.ac.ir  

AWT IMAGE

+ نوشته شده توسط احمد عامری در جمعه 1390/10/09 و ساعت |

ساز و کارهای جلب مشارکت پرستاران در آموزش بالينی از ديدگاه مديران، مدرسين پرستاری و پرستاران بالينی

چکيده مقاله:

مقدمه: مشارکت در آموزش بالينی وظيفه تمام کسانی است که در ارائه مراقبت‌های بهداشتی نقش دارند. مشارکت پرستاران در ارائه آموزش‌های بالينی می‌تواند شکاف نظريه و عمل را کاهش دهد. اين مطالعه با هدف شناسايی ساز و کارهای به کار گرفته شده توسط مدرسين پرستاری جهت جلب مشارکت پرستاران بالينی در آموزش انجام شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در جمعه 1390/10/09 و ساعت |

مهارتهای مصاحبه کیفی

انواع مصاحبه :

مصاحبه از نظر تعداد:

-         2 نفری: مصاحبه فردی

-         بیش از 2 نفر: مصاحبه گروهی


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در دوشنبه 1390/09/28 و ساعت |


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در شنبه 1390/09/26 و ساعت |
نقش وبلاگ های پرستاری در هویت بخشی به پرستاری


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در دوشنبه 1390/08/30 و ساعت |

کنفرانس علمی یک روزه آشنایی با طب  سنتی و مکمل

 با نگاه ویژه به طب سنتی و مکمل مبتنی بر شواهد

 (Evidence-based Complementary and Alternative Medicine)


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در شنبه 1390/08/21 و ساعت |

بررسي اثرات دگزامتازون در كاهش عوارض زودرس بعد از اعمال جراحي 

باي پاس عروق کرونر با پمپ قلبي ريوي 



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در جمعه 1390/08/20 و ساعت |

اقدامات پرستاري در بيمار افسرده

مقدمه 

مراقبت از بيمار افسردهمي تواند در منزل ، درمانگاه و يا در بيمارستان انجام شود . اين مسئله بستگي به شدت و ضعف علايم و نشانه هاي بيماري ، منابع حمايتي از بيمار و مراكز درماني در دسترس دارد . اقدامات پرستاري از فرد بيمار بايد ابعاد فيزيولوژيكي ، شناختي ، هيجاني و رفتاري وي را در برگيرد كه به ترتيب در رابطه با هر بعد توضيح داده خواهد شد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در جمعه 1390/08/20 و ساعت |


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/19 و ساعت |

مديريت پرستاري

تاریخچه مدیریت:گرچه مدیریت به مفهوم کلی آن سابقه ای به قدمت زندگی اجتماعی انسان و حتی بیشتر از ان را داردفاما آنچه که به نام دانش مدیریت برای مدیریت سازمانها و موسسات بخصوص موسسات انتفاعی تکامل پیدا کرده است، مربوط به اواخر قرن نوزدهم وعمدتا قرن بیستم می باشد. تا قبل از قرن بیستم، سازمانها در مقیاسی کوچک و با استفاده از روشهای ساده اداره می شدند و هنوز پیچیدگی امروز خود را پیدا نکرده بودند، در حالی که امروز مدیریتها با مسائل گوناگون همچون جمعیت فزاینده ، رکود آگاهی اجتماعی ،کمبود منابع بخصوص منابع انرژی ، تورم، تامین رفاه، رقابت و نظایر آن روبرو هستنند و رعایت همه این مسائل همراه با بزرگ شدن نسبی سازمانها و پیشرفت فن آوری و استفاده از علوم ریاضیات ، اقتصاد  و رایانه ، پیچدگی مذیریت را بیشتر کرده است .



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/08/17 و ساعت |

خلاقيت و نوآوري در مديريت پرستاري و مامايي

صاحبنظران پرستاري معتقدند دستيابي به آخرين يافته هاي علمي در حوزه پرستاري نقش بسيار مهمي در ارائه مراقبت هاي خاص به هر بيمار، حل مشكلات و اتخاذ تصميمات پيچيده دارد. در هشتمين كنگره سراسري گروه پرستاري و مامايي سازمان تامين اجتماعي هم تازه هاي پرستاري و مامايي طي دو روز برپايي اين همايش (29 تا 30 آبان ماه جاري) براي شركت كنندگان در اين همايش مطرح شد. نظر به اهميت مباحث مطرح شده در اين همايش، سعي داريم در هر شماره يكي از مقالات منتخب كنگره را به اختصار در نشريه آتيه درج كنيم. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/08/17 و ساعت |

بررسی نشانه های جسمی ، روحی واجتماعی ناشی از استرس در کادر پرستاری ومامایی شاغل در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشکده علوم پزشکی جهرم 1383

مقدمه: پرستاری شغلی استرس زا می باشد . استرس روی سلامتی و رفاه پرستاران تأثیردارد استرسهای شغلی باعث کاهش کیفیت کاری پرستاران ، افزایش بیماریهای خفیف روانی و ابتلاء به بیماری جسمی و اجتماعی می شود. این مطالعه با هدف بررسی نشانه های جسمی ، روحی و اجتماعی مربوط به استرس در کادر پرستاری ومامایی شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشکده علوم پزشکی جهرم انجام گردیده است. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/08/17 و ساعت |

بررسی دیدگاههای کادر پرستاری شاغل در بیمارستانهای جهرم در مورد قوانین ومقررات و مسئولیتهای حرفه ای.

شغل پرستاری فعالیتی مبتنی بر معنویات وتعهدات اخلاقی وقانونی می باشد یکی از مسئولیتها ی مهم هر پرستار آشنا بودن به قوانین ومقرارت مرتبط با حرفه خود می باشد . هدف از انجام این مطالعه نیز تعیین دید گاههای پرستاران شاغل ومیزان شناخت واگاهی آنان از قوانین و مقرارت و مسئولیتهای حرفه ای بوده است. 



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/08/17 و ساعت |

مقایسه توانایی تفکر انتقادی دانشجویان ترمهای اول و آخر کارشناسی پرستاری و پرستاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم1386

چکیده: مقدمه: صاحب نظران پرستاری معتقدند توانایی تفکر انتقادی پرستاران نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات مراقبتی خاص به هر بیمار ، حل مشکلات و اتخاذ تصمیمات پیچیده دارد ، به همین جهت لازم است این توانایی طی کسب تجارب آموزشی و پس از اشتغال به حرفه پرستاری رشد و توسعه یافته و مورد ارزشیابی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه توانایی تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پرستاری ترم های اول و آخر و پرستاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی جهرم به صورت توصیفی- مقایسه ای انجام شد. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/08/17 و ساعت |

شیوع آسیب‌های شغلی ناشی از سوزن در کادر پرستاری بیمارستان‌های آموزشی شهر کرمان درسال‌های

مقدمه: یکی از شایع ترین و مهم ترین مخاطرات شغلی پرستاران ، آسیب های ناشی از سوزن های آلوده است که آنها را در معرض انواع بیماری های قابل انتقال از طریق خون مانند بیماری های ایدز، هپاتیت B و C قرار می دهد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/08/17 و ساعت |

نحوه مدیریت پرستاری و رابطه آن بافرسودگی شغلی درپرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گلستان

مقدمه: عملکرد موفقیت آمیز هر بیمارستان به نحوه مدیریت و استفاده بهینه از منابع موجود و به ویژه نیروی انسانی پرستار بستگی دارد که تحت تاثیرعوامل مختلف ازجمله فرسودگی شغلی می باشند. فرسودگی شغلی منجر به افزایش موارد غیبت،کاهش انرژی و کار آیی نیروی انسانی می شود. مدیران و تصمیم گیران حوزه نیروی انسانی پرستاری باید تلاشی نظامند برای به حداقل رساندن این تاثیرات سوء بکار بندند. این تحقیق با هدف تعیین رابطه نحوه مدیریت سر پرستاران با فرسودگی شغلی درپرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گلستان طراحی و اجرا شده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/08/17 و ساعت |

خود ارزیابی صلاحیت بالینی پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مقدمه: صلاحیت بالینی، شایستگی عملی و توانایی تلفیق دانش، مهارت ها، نگرش ها و ارزش ها در موقعیت های بالینی است. البته صلاحیت بالینی پرستاران در محیط های بالینی متفاوت است. هدف مطالعه حاضر تعیین و مقایسه صلاحیت بالینی پرستاران بخش های مختلف یکی از بیمارستان های مهم دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1388 بود. 



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/08/17 و ساعت |

راهنمای نگارش مقالات مروری

نوشتن مقاله مروری به قول قدیمی ها کاری سهل و ممتنع است یعنی هم آسونه هم سخته. آسونه چون لازم نیست که یک پژوهش اصیل انجام بدیم سخته چون تسلط خوبی  روی موضوع لازم داره. از اینکه بگذریم برای نوشتن مقاله مروری به این نکته ها توجه کنید.

نکته اول: همانطور که احتمالا می دانید مقاله مروری در واقع جمع بندی نظرات سایر محققین درباره یک موضوع است که ممکنه نویسنده بخواهد نظرات انتقادی یا تحلیلی خود رو هم به اون اضافه کن بنابراین  گام های زیر  لازم است:


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در دوشنبه 1390/08/16 و ساعت |

بررسي ارتباط فرسودگي شغلي و سلامت رواني در حرفه مامايي و پرستاري

مقدمه و اهداف: فرسودگي کاري از جمله خطرات شغلي است که در سالهاي اخير مورد توجه قرار گرفته است. اين معضل علاوه بر بروز اثرات نامطلوب جسمي، عوارض رواني متعددي نيز به همراه داشته و بخصوص در حرفه هاي مراقبتي بدليل ماهيت استرس زاي اين مشاغل، فرسودگي شغلي بيشتر ايجاد مي شود. لذا اين پژوهش با هدف بررسي ارتباط فرسودگي شغلي و سلامت رواني انجام شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

بررسي ارتباط سبك هاي يادگيري و روشهاي آموزشي ترجيحي دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشكي اصفهان

مقدمه: موضوع ارتباط بين سبک يادگيري فراگيران و روش تدريس ترجيحي مورد پسند آنها، در سالهاي اخير مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر به بررسي اين رابطه مي پردازد.
روشها: در اين مطالعه توصيفي – تحليلي با استفاده از پرسشنامه سبکهاي يادگيري کلب، ارتباط سبک يادگيري دانشجويان ترم اول تا هشتم پرستاري با روش تدريس مورد پسند آنها، مورد مطالعه قرار گرفت. آزمودنيها به صورت نمونه گيري طبقه اي انتخاب شدند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

بررسي ارتباط بين سبکهاي اسنادي دانشجويان رشته پرستاري با پيشرفت تحصيلي آنها


مقدمه و هدف: در راستاي تعيين ارتباط بين ابعاد مختلف سبکهاي اسنادي (منبع کنترل، پايداري، کنترل پذيري) دانشجويان رشته پرستاري با پيشرفت تحصيلي آنها انجام گرديده است.
روش اجرا: اين پژوهش يک مطالعه همبستگي توصيفي است، کليه دانشجويان رشته پرستاري دانشکده علوم پزشکي سبزوار که حداقل 2 ترم تحصيلي را گذرانده بودند و ميانگين نمرات آنها در ترمهاي مذکور مشخص شده بود و همچنين مايل به شرکت در مطالعه بودند مي توانستند در اين مطالعه شرکت نمايند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

بررسي ارتباط بين سبكهاي رهبري مديران پرستاري و توانمندي پرسنل پرستاري

اين مقاله، قصد دارد شيوه رهبري و توانمندسازي مديران پرستاري را از ديدگاه خودشان و پرسنل پرستاري تعيين و ارتباط بين آنها را بررسي نمايد.
مطالعات متعدد بر روي شيوه رهبري مديران پرستاري و توانمندي آنان و پرسنل پرستاري شان نشان دادند که مديران با رفتارهاي اثربخش خود با توجه به روحيه و ارتباطات مناسب با پرسنل و ايجاد محيط سالم سبب توانمندسازي آنها گرديده و بر رضايت شغلي، حس تعهد، مسووليت پذيري، بهره وري و کيفيت ارايه خدمات تاثير مثبت مي گذارند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

بررسي ارتباط بين اعتقادات مذهبي و افسردگي در دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشكي اردبيل 1379

علت شناسي بيماري افسردگي و نيز ساير اختلالات رواني در ابعاد مختلف بيولوژيك، رواني و اجتماعي، فرهنگي همواره مورد بحث و تحقيق قرار گرفته است. اگر به علائم محوري اين اختلال كه شامل احساس نااميدي، احساس تنهائي و عزت نفس بيمارگونه مي باشد توجه كنيم در مي يابيم كه بيماران افسرده به ويژه دسته اي كه كمتر عوامل بيولوژيك در بروز افسردگي آنان دخالت دارند در ديدگاه جهان بيني توحيدي به درجات مختلف از رب العالمين دور افتاده اند و در غرقاب وابستگي هاي دنيوي و باورهاي مذهبي نادرست غوطه ور شده اند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

بررسي ارتباط اعتقادات مذهبي و ميزان استرس دانشجويان دانشکده پرستاري و مامايي زينب (س) شرق گيلان در سال 87-86

مقدمه: تنيدگي يا استرس به مجموع واکنشهاي جسمي و رواني اطلاق مي گردد که مي تواند سبب بر هم زدن و اختلال در تعادل افراد گردد و عوامل تنش زا موجب تخريب و آسيب به پيکره نيازهاي اساسي مي شوند و در رشد و تکامل و بازدهي انسان مداخله و او را از حالت تعادل خارج مي کنند. ورود به دانشگاه رويداد بسيار حساسي در زندگي نيروهاي فعال و کارآمد هرکشور به شمار مي رود، که غالبا با تغييرات زيادي در روابط فردي و اجتماعي آنها همراه مي باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

بررسي اپيدميولوژي كمردرد و ارتباط آن با عوامل شغلي و شخصي در كادر پرستاري بيمارستانهاي دانشگاهي شاهرود

زمينه: اگر چه کمردرد يکي از مشکلات اساسي شغلي در پرسنل پرستاري است، مطالعات اندکي در اين خصوص در ايران انجام شده است. هدف از اين مطالعه تعيين ميزان کمردرد و ارتباط آن با عوامل شخصي و شغلي در پرسنل پرستاري بيمارستانهاي دولتي شاهرود مي باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

بررسي آگاهي، نگرش و عملكرد كادر پرستاري در زمينه پيشگيري از عفونتهاي بيمارستاني در شهرستان بوشهر سال 1379-1378

مقدمه: عفونت هاي بيمارستاني ساليانه مسوول بيست هزار مرگ و مير بوده و از کليه پذيرش هاي بيمارستاني حداقل 60% منجر به عفونت هاي بيمارستاني مي گردد. از اين رو بررسي ميزان آگاهي . عملکرد پرسنل پرستاري نسبت به پيشگيري از عفونت هاي بيمارستاني ضروري به نظر مي رسد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

بخش از ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاههاي علوم پزشکي شهر تهران در سال 1383

زمينه و هدف: آموزش باليني به عنوان قلب تحصيلات حرفهاي، از اهميت بسزايي در نظام آموزش پرستاري و مامايي برخوردار است و براي تامين ملزومات آن هزينه هنگفتي صرف مي شود. محور آموزش باليني، مربي باليني است که اثر بخشي او ميتواند در نتايج فرآيند باليني موثر باشد. ولي هنوز خصوصيات مربي باليني اثر بخش سوال بر انگيز و تصوير مربي باليني اثر بخش واضح و روشن نيست. لذا پژوهش حاضر با هدف تعيين خصوصيات مربي باليني اثر بخش از ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاههاي علوم پزشکي شهر تهران در سال 1382 انجام شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

باورهاي مذهبي دانشجويان پرستاري كارشناسي و ارتباط آن با ميزان اضطراب آنان

زمينه و هدف: اضطراب يك پديده عالمگير بشري است. به كارگيري برخي از روش ها مي تواند تا حدودي از اثرات مخرب اضطراب بكاهد. مطالعه حاضر با هدف تعيين ارتباط باورهاي مذهبي دانشجويان پرستاري با ميزان اضطراب آنان در دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران در سال 1384-1385 انجام شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

بازانديشي از ديدگاه دانشجويان پرستاري

مقدمه: رويارويي با پديده انفجار اطلاعات لزوم تربيت افرادي متفكر و انديشمند را محسوس ساخته است در اين ميان بكارگيري راهبردهاي آموزشي موثر در فرايند آموزش دانشجويان پرستاري كه مسووليت خطير مراقبت از بيمار را بر عهده دارند از اهميت ويژه اي برخوردار است پژوهش حاضر با توجه به نقايص موجود در فرايند آموزش - يادگيري دانشجويان پرستاري و به منظور آزمودن راهبرد بازانديشي صورت گرفته است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

اهميت تدريس الگومحور در آموزش دانشجويان پرستاري

مقدمه: يکي از استراتژي ‌هاي مهم يادگيري دانشجويان، تحت تاثير قرار گرفتن الگوها و رفتارهاي اجتماعي و فرهنگي آنها و به ‌عبارت ديگر «الگومحوري» است. الگومحوري يا تدريس با سرمشق ‌شدن، جوهره فرآيند تدريس و يکي از عملکردهاي مهم مربيان پرستاري، الگو بودن آنها از طريق رفتار شايسته يا عملکرد است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

اهميت آموزش باليني در پرستاري

مقدمه: آموزش باليني يکي از ارکان مهم آموزش پرستاري به حساب مي آيد. حدود نيمي از زمان آموزش دانشکده هاي پرستاري صرف آموزش باليني مي شود؛ به طوري که آموزش باليني، قلب آموزش حرفه اي پرستاري را تشکيل داده و در شکل دهي هويت حرفه اي پرستاري نقش اساسي بازي مي کند. سيستم آموزش باليني فعلي پرستاري بيشتر بر حفظ اطلاعات تکيه دارد و مدرس در آن نقش اصلي و محوري را بازي مي کند. هدف اصلي آموزش پرستاري، به کاربردن موارد آموخته شده کلاس هاي نظري توسط دانشجو، در بالين و محيط واقعي و افزايش قدرت تصميم گيري در شرايط واقعي و حاد است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

الويت هاي تحقيقات پرستاري در مراقبت از بيماران سرطاني از ديدگاه پرستاران

زمينه و هدف: مبتلايان به سرطان نيازمند مراقبت ماهرانه، تخصصي و كم هرينه در مراكز مختلف هستند كه اين خود چالش هاي بسياري را براي تيم درماني- مراقبتي و نياز به تحقيق را ايجاد كرده است. پژوهش حاضر با هدف تعيين الويت هاي تحقيقات پرستاري سرطان از ديدگاه پرستاران شركت كننده در كنفرانس منطقه اي آسيايي- اقيانوسيه اي پيشگيري از سرطان APOCP (Asian Pacific Organization For Cancer Prevention) در استان گيلان انجام شده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

اقدام پژوهي: «راهي براي ارتقاي کيفيت خدمات پرستاري»

ارتقاي کيفيت مراقبت از اولويت هاي مهم بهداشتي است. اما، پژوهش ها نشان داده اند که روش هاي تغيير رفتار متخصصان باليني و اجراي تغييرات سازماني اغلب ناموفق هستند. اقدام پژوهي به عنوان روش موفقيت آميز منجر به تسهيل تغيير و ارتقاي خدمات در صنعت، آموزش و اخيرا در بهداشت شده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در پنجشنبه 1390/08/05 و ساعت |

اعتبارسنجي و تحليل عاملي تاييدي چند گروهي مقياس رضايت از زندگي در بين دانشجويان پرستاري و مامايي

مقدمه: مقياس رضايت از زندگي يکي از رايج ترين مقياس هاي اندازه گيري شادماني ذهني است. هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه تجديد نظر شده مقياس رضايت از زندگي در بين دانشجويان پرستاري و مامايي بود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

استفاده از کاريکاتور در پرستاري


مقدمه و هدف: تصوير فکاهي و کاريکاتور نقش عمده اي در دنياي امروز ايفا مي کند. در طبيعت انسان چيزي است که او را به سوي هنر مي کشاند و پرستاري از اين قاعده مستنثي نيست. در دنياي پرمخاطره و غمزده امروز نياز به تصاوير طنزآلود بيش از پيش احساس مي شود و به ما روحيه مي بخشد و ما را از حوادث گذشته، حال و آينده با خبر مي سازد. شيوه هاي آموزش متفاوت هستند، بعضي از دانشجويان از کتاب بهتر مي آموزند، در حالي که بعضي ديگر به بحث کردن علاقمندند، عده اي مشتاق فيلم و تصوير و کاريکاتور هستند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

استفاده از تحليل عاملي در اندازه گيري اعتبار ساختاري (بررسي برخي از مقالات چاپ شده پرستاري)

در پژوهشهاي كمي مهمترين راه جمع آوري داده هاي مناسب براي تجزيه و تحليل، استفاده از ابزارهاي معتبر و پايا است. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه، چك ليست، مشاهده، ابزارهاي بيولوژيك و ... مي باشند. ابزار پژوهش از هر نوع كه باشد، بايستي داراي ويژگيهاي نظير اعتبار 1 و پايايي 2 باشند.
اعتبار ابزار يكي از معيارهاي مهم در ارزشيابي پژوهشهاي كمي 3 است و پايه اي را براي تصميم گيري


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

استاد موثر باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي سبزوار

زمينه و هدف: آموزش باليني بخش مهمي از آموزش پرستاري و مامايي را تشکيل مي دهد و يکي از بهترين منابع براي ارزشيابي استاد در بالين، دانشجو مي باشد. اين مطالعه با هدف بررسي مشخصات استاد موثر باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي سبزوار انجام شده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي وضعيت آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشکده علوم پزشکي گناباد

زمينه و هدف: آموزش باليني قلب آموزش حرفه اي است. جهت بهبود و ارتقا کيفيت آموزش باليني، وضعيت آن همواره بايد مورد ارزيابي قرار گيرد. در اين راستا پژوهشي با هدف تعيين وضعيت آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان دوره هاي روزانه و شبانه دانشکده علوم پزشکي گناباد در نيمسال اول 83-82 انجام گرديده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |


استفاده از تجربيات آموزشي دانشجويان سال آخر پرستاري در آموزش باليني دانشجويان جديد الورود

مقدمه و هدف: پرستاران قشري از جامعه خدمات درماني مي باشند که با جان انسانها سروکار دارند و هر چه داراي زمينه علمي بيشتري باشند مي توانند بهتر به جامعه خود کمک نمايند. در اين ميان چگونگي کسب علم و مهارت که منجر به يادگيري عميق و با دوام شده و قابليت انتقال به محيط خارج از آموزشگاههاي پرستاري را دارا باشد از ديرباز مورد توجه طراحان و برنامه ريزان آموزش پرستاري بوده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي نيازهاي اطلاعاتي دفتر پرستاري مبتني بر روش هاي فاکتورهاي حياتي موفقيت و برنامه ريزي سيستم شغلي

مقدمه: تجهيز مديريت به يک سيستم اطلاعات صحيح و مطمئن، باعث ارتقا توانايي آن در اتخاذ تصميم در مورد برنامه ريزي، سازماندهي و کنترل مي گردد. اين پژوهش با هدف تحليل و ارزيابي نيازهاي اطلاعاتي دفتر پرستاري کشور انجام گرفته است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي فرآيند آموزش مداوم از نظر پرسنل پرستاري شاغل در بيمارستان هاي اردبيل

زمينه و هدف: با توجه به پيشرفت هاي روز افزون تکنولوژي و رشد بي سابقه اي که در زمينه اطلاعات علوم پزشکي گرفته است. نياز به آموزش و بهسازي نيروي انساني پرستاري در وضعيت کنوني يک ضرورت است. هر چند اهميت و لزوم آن مورد توجه بسياري از محققين و صاحب نظران قرار گرفته و بر اجراي صحيح، جامع و کامل آن تاکيد دارند، ولي متاسفانه آموزش و بهسازي نيروي انساني پرستاري درگير مسايل و مشکلاتي است که براي رفع آن، نياز به تلاش و کوشش همه جانبه مي باشد. اين مطالعه با هدف تعيين وضعيت آموزش مداوم از ديدگاه پرسنل پرستاري شاغل در بيمارستان هاي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي استان اردبيل انجام شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي عرصه هاي آموزش باليني از ديدگاه مربيان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تبريز در سال 1385

مقدمه: ارتقاي كيفيت آموزش باليني مستلزم بررسي مستمر وضعيت موجود عرصه هاي آموزش باليني، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. هدف از اين مطالعه، ارزيابي عرصه هاي آموزش باليني دانشكده پرستاري و مامايي از ديدگاه مدرسان اين دانشكده بود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي دستيابي به اهداف برنامه هاي آموزشي كارشناسي پرستاري، مامايي و كارداني اتاق عمل در دانشگاه علوم پزشكي همدان و دانشگاه علوم پزشكي شيراز

مقدمه: تعيين دستيابي به اهداف برنامه هاي آموزشي كارشناسي پرستاري ، كارشناسي مامايي و كارداني اطاق عمل از ديدگاه دانشجويان سال آخر . 



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي دروني گروه پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي مهاباد

 اهداف: اين مطالعه با هدف ارزيابي دروني نقاط قوت و ضعف گروه پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي مهاباد به منظور ارتقاي کيفيت آموزش انجام شد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي دروني گروه پرستاري بهداشت جامعه و روان دانشگاه علوم پزشکي گناباد در سال 1389

زمينه و هدف: کيفيت در نظام آموزشي از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و هدف آن استفاده بهينه از منابع و امکانات است. با توجه به اهميت ارزشيابي در ارتقاي کيفيت، اين مطالعه به منظور ارزيابي دروني گروه پرستاري بهداشت جامعه و روان دانشگاه علوم پزشکي گناباد انجام شده است.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي دروني گروه آموزش پرستاري كودكان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، سال 1381

سابقه و هدف: كيفيت در يك نظام دانشگاهي با عملكرد شغلي دانش آموختگان، نتايج پژوهش هاي انجام شده و خدمات تخصصي ارتباط مستقيم دارد و ارزشيابي قضاوت در مورد كيفيت و دست يابي به اهداف نظام آموزش را ممكن مي سازد. بنابراين هدف از اين پژوهش ارتقا كيفيت آموزشي گروه پرستاري كودكان دانشگاه علوم پزشكي به واسطه ارزيابي دروني بوده است. 



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي دروني گروه پرستاري داخلي جراحي دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان در نيم‌ سال اول 82-81

سابقه و هدف: نقش ارزيابي دروني در اصلاح و پيش‌برد اهداف غايي يك گروه آموزشي غيرقابل انكار است و اعضاي گروه با اجراي آن و شناسايي نقاط قوت و ضعف گروه در ملاك‌هاي مختلف، قادرند با رفع موانع و اصلاح نشان‌گرهاي نامطلوب و تقويت نقاط قوت، در شكوفايي هرچه بهتر گروه خود بكوشند. با همين هدف، اعضاي گروه پرستاري داخلي جراحي دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان تصميم به ارزيابي دروني گروه خود درنيم‌سال اول  82ـ81 گرفتند.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي ارگونوميكي وضعيتهاي انجام كار در كاركنان پرستاري بخشهاي داخلي- جراحي بيمارستانهاي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي بيرجند

زمينه و هدف: ناراحتيهاي اسكلتي- عضلاني بخش عمده اي از بيماريهاي شغلي را در محيطهاي كاري مختلف از جمله پرستاري به خود اختصاص مي دهند. ارزيابي فعاليتهاي كاري به روش تحليل وضعيتها در اقدامات پرستاري ضمن مشخص نمودن موارد خطرساز و مسبب ايجاد صدمات اسكلتي- عضلاني، مي تواند زمينه را براي ارايه راهكارهاي پيشگيري مناسب، فراهم نمايد. مطالعه حاضر با هدف ارزيابي ارگونوميكي وضعيتهاي بدني افراد حين انجام برخي مراقبتهاي پرستاري به روش REBA و تعيين فراواني مشكلات اسكلتي- عضلاني در پرستاران انجام شد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي اثربخشي آموزش باليني داخلي– جراحي از ديدگاه دانش آموختگان جديد پرستاري

زمينه و هدف: دانشگاهها بستر اصلي تدارک و تامين نيروي انساني کارآمد جهت رفع نيازهاي جامعه است. دانشجويان علوم پزشکي به منظور داشتن حداکثر کارآيي، بايد دانش و مهارت لازم براي حرفه آينده خود کسب کنند و آنها در کلاسهاي آموزشي تئوري، اطلاعات و دانش لازم را کسب نموده و از طريق تمرين و تجربه در محيطهاي باليني، توانمندي، شايستگي و صلاحيت لازم را احراز مي کنند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزشيابي بازانديشي مربيان دانشکده پرستاري مامايي شيراز

دو قطبي بودن آموزش در دو حيطه نظري و عملي در رشته هاي علوم پزشکي ضرورت بکارگيري راهبردهاي موثر را براي تلفيق مفاهيم نظري در محيط باليني روشن نموده است. يکي از راهبردهاي آموزشي ارايه شده براي تلفيق مفاهيم نظري در عمل استفاده از بازانديشي است اما معلمين رشته هاي علوم پزشکي تا چه حد با اين مفهوم آشنا هستند و تا چه حد به توسعه آن در دانشجويان خود مي پردازند.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزشيابي آزمون دكتري پرستاري

مقدمه: ارزشيابي به لحاظ ماهيت و پيچيدگهاي خاص خود، از گسترده ترين و جنجالي ترين موضوعات آموزشي است و اين مقوله وقتي كه با انتخاب دانشجويان اي تلفيق ميگردد كه از افراد تاثير گذار در آموزش و پژوهش در حرفه خود ميباشند، اهميت آن دو چندان ميگردد. و اين امر بيانگر ضرورت ارزشيابي آزمون در جهت بر بستن راه بر مشكلات آينده است و يا به عبارت ديگر: برنامه ريزي آينده مي تواند در گرو طراحي معيار مناسب ارزشيابي باشد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزيابي اثر استانداردسازي مراقبت هاي پرستاري بر ميزان بروز عفونت هاي بيمارستاني در بخش MICU

پيش زمينه و هدف: عفونت هاي بيمارستاني مشكل عمده اي در بخش هاي ICU بوده و يكي از علل مهم افزايش طول مدت بستري، هزينه هاي درماني، و مرگ و مير بيماران مي باشند. متاسفانه ميزان شيوع اين عفونت ها در كشور ما بيشتر از كشورهاي پيشرفته است. از نكته نظر تئوري يك علت اصلي اين مشكل پايين بودن كيفيت مراقبت هاي پرستاري است. هدف اين مطالعه بررسي تاثير استاندارد سازي مراقبت هاي پرستاري بر ميزان بروز عفونت هاي بيمارستاني در بخش MICU بود.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزشيابي مهارت هاي تفكر انتقادي در دانشجويان پرستاري دانشكده پرستاري و مامايي زاهدان، سال 1380

مطالعه حاضر به روش توصيفي مقطعي با هدف ارزشيابي مهارت تفكر انتقادي در دانشجويان پرستاري دانشكده پرستاري و مامايي زاهدان در سال 1380 انجام گرديد. براي اين منظور 136 نفر دانشجو 112) دختر، 24 پسر( بوسيله آزمون مهارت تفكر انتقادي كاليفرنيا مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج حاصل از اين مطالعه نشان داد كه هيچكدام از دانشجويان در اين آزمون نمره قبولي بدست نياوردند. ميانگين كلي نمره اين دانشجويان 8.88 با انحراف معيار 2.7 است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزشيابي عملكرد فارغ التحصيلان كارشناسي پرستاري از ديدگاه خودشان و سرپرست بلافصل آنان در بيمارستان هاي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در سال 1380

مقدمه. يکي از راه هاي سنجش حاصل نهايي برنامه‌هاي آموزشي, ارزشيابي عملکرد فارغ التحصيلان در محيط کار است. به همين منظور, مطالعه‌اي تحت عنوان «ارزشيابي عملکرد فارغ التحصيلان کارشناسي پرستاري از ديدگاه خودشان و سرپرست بلافصل آنان در بيمارستان‌هاي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي اصفهان در سال 1380» انجام شده است.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارتقاي سواد اطلاعاتي، اساس توسعه پرستاري مبتني بر شواهد

پرستاري مبتني بر شواهد فرايندي است كه در سال هاي اخير به عنوان شيوه اي براي مراقبت هاي بهداشتي و درماني بر اساس جديدترين يافته ها مطرح شده است. طي اين فرايند پرستار مي تواند با استفاده از شواهد تحقيقات موجود، مهارت باليني خود و عملكرد بيمار، تصميمات باليني مناسب را اتخاذ نمايد. مطالعات صورت گرفته نشان مي دهد كه پرستاران در عملكرد مبتني بر شواهد با مشكل مواجه بوده اند و بيشترين مشكل آن ها يافتن بهترين شواهد، شناسايي منابع صحيح، استفاده از روش هاي جستجوي بهينه و ارزيابي شواهد يا به طور كلي در استفاده از مهارت هاي سواد اطلاعاتي ذكر شده است. قابليت هاي سواد اطلاعاتي شامل درك سازماندهي اطلاعات، توانايي جستجو در ميان انواع ابزارهاي چاپي و الكترونيكي به منظور بازيابي، گزينش و ارزيابي دقيق منابع اطلاعاتي و به کارگيري نتايج پژوهش ها به طور موثر است. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزشيابي عملكرد به شيوه مديريت بر مبناي هدف و تاثير آن بر كيفيت مراقبت هاي پرستاري

زمينه و هدف: ارزشيابي عملكرد كاركنان پرستاري يكي از عناصر مهم فرآيند مديريت است كه اجراي اثربخش آن نيازمند بهره گيري از راهبردهاي اجرايي موثر مي باشد. در اين مطالعه تاثير ارزشيابي عملكرد به شيوه مديريت بر مبناي هدف بر كيفيت مراقبت هاي پرستاري به عنوان يك روش مديريت مشاركتي مورد بررسي قرار گرفته است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارتقا حرفه اي دانش آموختگان پرستاري با آموزش بر اساس نيازهاي آموزشي واقعي

زمينه و هدف: نيروي انساني پايه و اساس نظامهاي درماني از جمله پرستاري را تشکيل مي دهد. وجود پرسنل واجد شرايط بخصوص پرسنلي با دانش کافي نقش موثري در بالا بردن کيفيت مراقبتهاي پرستاري دارد. چنانچه طرح ها و برنامه هاي آموزشي نيروي انساني متناسب با نيازهاي بهداشتي و شرايط اجتماعي کشور نباشد قادر نخواهد بود سطح سلامت جامعه را به حدي برسانند که مردم بتوانند از نظر اقتصادي و اجتماعي زندگي مولدي داشته باشند. به همين منظور مطالعه اي با هدف تعيين نيازمنديهاي آموزشي پرسنل پرستاري بخشهاي ويژه انجام شد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارتباطات مراقبت مدار در تجربه باليني دانشجويان پرستاري

پرستاري رشته اي مبتني بر عمل است. نقش عمده اي كه كار در بالين در توسعه مهارت هاي پرستاري دارد، دانشجويان اين رشته را ملزم مي سازد كه ياد بگيرند چگونه در محيط باليني به عنوان فردي حرفه اي عمل كنند. مطالعات زيادي در زمينه محيط ياد گيري باليني دانشجويان پرستاري و مشكلات مربوط به آن انجام شده است، اما تجربه باليني دانشجويان پرستاري كمتر به عنوان يك كل مورد توجه قرار گرفته است.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارزشيابي برنامه هاي آموزشي دوره کارآموزي دانشکده پرستاري دانشگاه علوم پزشکي تبريز از ديدگاه مربيان و دانشجويان

زمينه و هدف: دوره کارآموزي از جهت توانمند نمودن و آموزش مهارت هاي عملي دانشجويان از اهميت برخوردار است. آموزش در عرصه در رشته پرستاري بخش عمده آموزش پرستاري را تشکيل ميدهد و در برنامه ريزي هاي آموزشي مورد توجه خاص مي باشد. به عبارت ديگر فارغ التحصيلان رشته پرستاري زماني قادر خواهند بود، نقش خطيري را در ارتقا سلامت جامعه ايفا نمايند که بتوانند در دوره کارآموزي مهارت هاي عملي را در ابعاد مختلف آموزش ببينند.


+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارتباط ويژگي هاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي دانشجويان پرستاري و مامايي

مقدمه: يكي از دلايل شكست يا افت تحصيلي در دانشجويان، عدم توجه به مولفه هاي اثرگذار در يادگيري است. هدف از اين مطالعه تعيين ارتباط ويژگي هاي يادگيري شامل شيوه مطالعه، منبع كنترل و مولفه هاي يادگيري خودنظم داده شده كه موضوعات قابل تغيير در خصوص يادگيري هستند، با پيشرفت تحصيلي دانشجويان پرستاري و مامايي بود.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارتباط گرايش به تفكر انتقادي و عزت نفس در دانشجويان پرستاري

 مقدمه: داشتن تفكر انتقادي نيازمند شخصيتي هوشيار و با قدرت تصميم گيري است كه از شاخصه هاي عزت نفس مي باشد. اين مطالعه به منظور بررسي ارتباط گرايش به تفكر انتقادي و عزت نفس در دانشجويان سال سوم و چهارم كارشناسي پيوسته پرستاري انجام شد. 



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارتباط قاطعيت و اضطراب در دانشجويان پرستاري و مامايي

زمينه و هدف: وجود هم زمان قاطعيت پايين و اضطراب بالا در دانشجويان پرستاري و مامايي باعث اختلال در عملكرد تحصيلي، تضعيف توانايي و عدم شكوفايي استعدادهايشان شده و نه تنها سلامت آن ها به خطر مي اندازد، بلكه آنان را از يك زندگي سالم و شكوفا باز مي دارد. مطالعات اندكي در اين زمينه صورت گرفته است. هدف از اين مطالعه تعيين ارتباط قاطعيت و اضطراب در دانشجويان پرستاري و مامايي مي باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارتباط دانشجويان پرستاري با بيماران در بيمارستان هاي آموزشي دانشگاه علوم پزشكي كرمان

مقدمه: برقراري ارتباط دانشجويان پرستاري با بيماران مي‌تواند نشان‌دهنده تعامل آنان در آينده باشد. پژوهش حاضر به منظور تعيين چگونگي برقراري ارتباط دانشجويان پرستاري با بيماران بستري در بيمارستان‌هاي آموزشي دانشگاه علوم پزشكي كرمان صورت گرفت.

+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارتباط تماس با داروهاي شيمي درماني با اختلالات قاعدگي در کارکنان پرستاري

مقدمه: تماس شغلي با داروهاي ضد سرطان به عنوان يک عامل خطرزاي بالقوه بر سلامتي افراد مطرح مي باشد تماس با اين دارو ها ممکن است منجر به اختلالات قاعدگي شود و مطالعات متعددي اثرات تماس طولاني مدت با اين داروها بر کارکنان را مورد بررسي قرار داده اند. پرستاران آنکولوژي دخيل در امر آماده سازي و تجويز داروهاي شيمي درماني مي توانند در معرض خطر عوارض قرار گيرند 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ارايه مدلي براي مشارکت بيماران مبتلا به بيماري مزمن در مراقبت پرستاري

سابقه و هدف: بيماري هاي مزمن يکي از چالش هاي مهم سيستم هاي مراقبت بهداشتي محسوب مي شوند. امروزه يکي از اجزاي اصلي مدل هاي مراقبتي در بيماري هاي مزمن، مشارکت بيمار مي باشد. مطالعات اندکي درباره مشارکت بيماران مبتلا به بيماري مزمن در فعاليت هاي مراقبتي انجام شده است. هدف از انجام اين مطالعه شناسايي عوامل مرتبط با مشارکت در مراقبت پرستاري و مشخص کردن ماهيت اين مشارکت مي باشد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

اختلالات عضلاني و استخواني شغلي در کادر پرستاري بيمارستان هاي آموزشي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي ايران

زمينه و هدف: اختلالات عضلاني استخواني شغلي به عنوان يکي از مشکلات اصلي سلامتي در بين پرسنل خدمات بهداشتي و درماني و يکي از عوامل مهم ناتواني در حرفه پرستاري است. هدف اين مطالعه تعيين فراواني اختلالات عضلاني و استخواني در کادر پرستاري بيمارستان هاي آموزشي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي ايران مي باشد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

احساس خودکارآمدي و ايفاي نقش مربيان دانشکده پرستاري و مامايي شهرکرد در آموزش بالين

زمينه و هدف: اگر سلامتي يک جامعه را در گرو خدمات پرستار و ماما بدانيم، شناخت و حل موانع و مشکلات ايفاي نقش و خودکارآمدي در آموزش باليني، مي تواند شرايط لازم جهت ايفاي نقش بهتر و خودکارآمدتر بودن مربيان را فراهم نمايد. از اين رو اين مطالعه با هدف تعيين احساس خودکارآمدي و ايفاي نقش مربيان دانشکده پرستاري و مامايي و ارايه راه کارها انجام شده است. 



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

اجراي فرايند پرستاري در کارآموزي بازديد از منزل از ديدگاه دانشجويان پرستاري

مقدمه و هدف: فرايند پرستاري چهارچوبي براي ارزيابي فعاليتهاي پرستاري بوده که حاصل آن سلامت خانواده و جامعه است و بازديد از منزل يکي از استراتژيهاي مهم در کاربرد فرايند پرستاري بهداشت جامعه مي باشد. اما از آنجا که فرايند بازديد از منزل هنوز به عنوان يکي از وظايف اصلي نظام بهداشتي به صورت عام مورد قبول جامعه نمي باشد. همواره دچار مشکلات عديده اي است. لذا جهت شناسايي مشکلات و ارايه راهکارهاي مناسب اين مطالعه با هدف تعيين چگونگي اجراي مراحل فرايند پرستاري در دوره کارآموزي بازديد از منزل انجام گرفته است. 



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

اثربخشي سيستم آموزش الکترونيکي ترکيبي در آموزش دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي تهران

مقدمه: سيستم آموزش الکترونيکي ترکيبي با استفاده از فناوري هاي پيشرفته و متنوع سعي در بهبود کيفيت يادگيري دارد. اين پژوهش با هدف بکارگيري و بررسي اثربخشي سيستم آموزش الکتريکي ترکيبي (با فرايند تجزيه و تحليل، طراحي، اجرا، ارزشيابي) در دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام گرديده است.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

ابزارهاي بيوفيزيولوژيک: نقدي بر پايان نامه هاي کارشناسي ارشد پرستاري و مامايي دانشکده پرستاري و مامايي شهيد بهشتي

مقدمه: استفاده از ابزارهاي بيوفيزيولوژيک يکي از روش هاي رايج اندازه گيري متغيرهاي مورد پژوهش در مطالعات علوم پزشکي است. به منظور بدست آوردن اطلاعاتي معتبر و پايا، استفاده از اين ابزارها و در نظر گرفتن اصول استفاده از آنها بسيار مهم است. در اين مقاله انواع ابزارهاي بيوفيزيولوژيک و نحوه اندازه گيري در پايان نامه هاي مقطع کارشناسي ارشد دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي مورد بررسي و نقد قرار گرفته است. هدف اين مطالعه بررسي و نقد نحوه اندازه گيري اعتبار (صحت) و پايايي (دقت) ابزارهاي بيوفيزيولوژيک استفاده شده در پايان نامه هاي کارشناسي ارشد پرستاري و مامايي دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي بوده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آيا موضوعات پژوهشي پايان نامه هاي كارشناسي ارشد پرستاري با شاخص بار بيماري هاي منطقه به صورت سال هاي تعديل شده عمر بر حسب ناتواني مطابقت دارد؟

مقدمه: تحقيق، اساس كار پرستاري است و بايد تحقيقات با نيازهاي بهداشتي جامعه هماهنگ شود. اين مطالعه با هدف تعيين مطابقت موضوعات پژوهشي پايان‌نامه‌هاي كارشناسي ارشد پرستاري با شاخص بار بيماري‌ها به صورت سال‌هاي عمر تعديل شده بر حسب ناتواني انجام گرفته است.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آموزش هاي رسمي و غير رسمي: ديدگاه و تجربيات اعضاي هيات علمي پرستاري و مامايي

مقدمه: فرآيند آموزش رسمي به تنهايي قادر نيست تا معلمين علوم پزشکي را براي محيط کاري و پاسخ به تغييرات آماده سازد. مدرسين براي ارايه عملکرد صحيح و مفيد نياز به يادگيري هاي غير رسمي و مادام العمر دارند. هدف از اين مطالعه تبيين ديدگاه و تجربيات اساتيد پرستاري و مامايي درباره آموزش هاي رسمي و غير رسمي است.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آموزش تفكر انتقادي در پرستاري (واژه نامه توصيفي)

امروزه محيط پرستاري تغيير كرده است و توجه بيشتر به مراقبت در منزل وارايه خدمات پرستاري در جامعه براي ارتقاي سلامتي مي باشد. براي ارايه مراقبت با كيفيت در اين محيط، پرستاران نياز دارند كه مهارت هاي تفكر انتقادي خود را توسعه دهند(1).


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آموزش از راه دور در پرستاري

مقدمه و هدف: آموزش از راه دور مجموعه اي از استراتژي هاي آموزشي جهت برآوردن نيازهاي يادگيري دانشجويان، به طور مجزا از کلاس هاي آموزش سنتي است که معلمان و يادگيرندگان در يک مکان هستند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آمادگي خودراهبري در يادگيري و سبك‎هاي يادگيري در دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشكي اصفهان

 مقدمه: با توجه به پيچيدگي و تغيير در روال توسعه حرفه پرستاري، خودراهبري در يادگيري در دو تا سه دهه اخير در آموزش پرستاري مورد توجه قرار گرفته است. رابطه بين خودراهبري در يادگيري و سبك هاي يادگيري، در موقعيت هاي يادگيري گوناگون، قابل كشف است. اين پژوهش با هدف تعيين ميزان آمادگي خودراهبري در يادگيري و شناسايي سبك هاي يادگيري دانشجويان پرستاري و ارتباط اين دو مفهوم با همديگر صورت پذيرفت.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آگاهي و نگرش دانشجويان مامايي و پرستاري در زمينه ايدز (بابل، 1379)

سابقه و هدف: عامل ايدز (ويروس (HIV پس از ورود به بدن با همه به سلول هاي دفاعي بدن باعث از هم پاشيدگي سيستم ايمني سلولي گرديده و دفاع بدن را در برابر بيماري مختل مي سازد. از آنجايي كه 90% آلودگيهاي جديد مربوط به كشورهاي در حال توسعه مي باشد. اين مطالعه به منظور تعيين سطح آگاهي و نگرش دانشجويان مامايي و پرستاري در مورد ايدز انجام گرفت. 



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آگاهي و عملكرد پرسنل پرستاري و مامايي بيمارستانهاي شهر يزد در رابطه با انجام خودآزمايي پستان

سرطان پستان حدود يک سوم از کل سرطانهاي زنان را تشکيل مي دهد. از آنجا که تخمين زده مي شود به کارگيري روشهاي غربالگري موجب کاهش 3% مرگ و مير ناشي از سرطان پستان در زنان بالاتر از 50 سال مي گردد و شناخت به موقع و سريع اين بيماري بهترين راه حل مبارزه با آن است. لذا بهترين روش بيماريابي در شرايط فعلي انجام معاينه توسط خود فرد (Beast self Examination) B.S.E و معاينه توسط پزشک به همراه ماموگرافي است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آشنايي با قوانين جزايي و شرح وظايف حرفه پرستاري

مقدمه: تامين و ارتقاي سلامت انسانها، به عنوان آرمان اصلي حرفه پرستاري يا استفاده از اصول نوين علمي، بهره بردن از روشهاي انساني و ديني، بر قراري ارتباط صحيح با مددجو و مبتني بر اصول علم اخلاق پزشكي قابل دسترسي است. بروز تخلفات و خطاهاي درماني و مراقبتي، زمينه بروز نارضايتي و شكايت بيماران را مطرح مي كند و از اين جهت آگاهي به مسايل حقوقي و جزايي كشور و آشنايي با شرح وظايف مدون، از اصول كار حرفه اي پرستار مي باشد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آشفتگي اخلاقي: فشار رواني پنهان در حرفه پرستاري

آشفتگي اخلاقي (moral distress) از جمله پديده هاي روان شناختي است که آثار آن بر عملکرد افراد قابل مطالعه است. هرچند آشفتگي اخلاقي در حرفه هاي مختلف وجود دارد، به دليل ماهيت شغل پرستاري بيش تر تحقيقات و پژوهش هاي مربوط به آشفتگي اخلاقي که در اين حوزه انجام گرفته، مشخص کرده است که آشفتگي اخلاقي براي پرستاران تجربه اي آشنا و اکثرا فشارزا است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آسيب شناسي درس«بررسي وضعيت سلامت» دوره كارشناسي پرستاري

زمينه و هدف: آموزش فرآيندي مستمر و پوياست. آسيب شناسي برنامه هاي آموزشي هر رشته مي تواند در شناسايي مشكلات و موانع و ارايه راهبردهاي عملياتي براي مرتفع كردن آن‌ها كمك كننده باشد مطالعه حاضر با هدف تعيين عوامل آسيب رساننده در آموزش درس "بررسي وضعيت سلامت" دوره كارشناسي پرستاري انجام شده است.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آسيب شناسي «آموزش باليني» در دانشجويان پرستاري بخش مراقبت ويژه: مطالعه كيفي

 اهداف: دوره هاي كارآموزي و كارورزي در شكل دهي مهارت هاي اساسي و توانمندي هاي حرفه اي دانشجويان پرستاري و مامايي نقش اساسي دارد. هرچه كارآموزي در بخش هاي عادي مهم باشد، اهميت آن در بخش ويژه دو چندان است. هدف اين مطالعه، تبيين تجارب و نظرات دانشجويان، مربيان و سرپرستاران پيرامون كارآموزي در بخش ويژه بود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

آزمون پوستي توبركولين در دانشجويان پرستاري و علوم انساني

مقدمه: به نظر مي رسد مراقبان بهداشتي از جمله دانشجويان پرستاري به علت برخورد با بيماران، ساده تر از ديگران مي توانند به باکتري سل آلوده شوند. با اين حال در کشور ما خطر انتقال عفونت سل به اين افراد بررسي نشده است. اين مطالعه با هدف بررسي نتايج آزمون پوستي توبرکولين در ابتدا و انتهاي دوره تحصيلي دانشجويان پرستاري و علوم انساني انجام شد تا ميزان انتقال در دوران تحصيل را برآورد نمايد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

Service learning روشي براي ارايه «خدمت ضمن يادگيري» در آموزش پرستاري جامعه نگر

زمينه و هدف: انجمن دانشکده هاي پرستاري آمريکا، لزوم توجه به تربيت دانشجويان متبحر با مهارتهاي فني، تفکر انتقادي، برقراري ارتباط و بررسي و شناخت را متذکر شده است (که روش آموزشي Service learning که از اين به بعد «خدمت ضمنِ يادگيري » ناميده مي شود) به عنوان يک تجربه يادگيري مشارکتي در ضمن ارايه خدمت به مردم، امکان تجربه اين مهارتها را براي دانشجويان فراهم مي کند. در اين مقاله با اين روش آموزش باليني آشنا مي شويد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

Case method, Case study دو روش متفاوت در آموزش پرستاري

مقدمه و هدف: در اين مقاله دو روش آموزشي تحت عناوين Case Study ,Case Method به عنوان تکنيکهاي آموزشي مورد بررسي و نقد قرار گرفته و تفاوتها و شباهتهاي هر کدام به طور جداگانه بررسي شده است و نکات کاربردي هر روش در آموزش پرستاري مورد بحث قرار گرفته است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

‌بررسي نظرات دانشجويان و اعضاي هيات علمي پرستاري و مامايي در مورد مشكلات آموزش باليني

مقدمه: با شناخت مشكلات آموزش باليني پرستاري و مامايي، مسوولين قادر خواهند بود كه برنامه‌هاي آموزشي مطلوب را طرح ريزي كنند تا باعث افزايش كيفيت ارايه خدمات بهداشتي به همه افراد جامعه شود. هدف از اين مطالعه، بررسي نظرات دانشجويان و اعضاي هيات علمي پرستاري و مامايي در مورد مشكلات آموزش باليني مي باشد. 



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

مقايسه تاثير آرام سازي پيشرونده عضلاني و آواي قرآن، ذكر خدا، بر سطح اضطراب آشكار دانشجويان پرستاري در بدو ورود به كارآموزي در دانشگاه علوم پزشكي شهركرد

 مقدمه: اضطراب خود را بصورت يك پديده پيچيده با درجات مختلف از خفيف تا شديد نشان مي دهد كه فراگيري را دچار آسيب مي سازد و عواملي مانند امتحانات، تهيه مقالات، تجربيات باليني مي تواند براي دانشجويان پرستاري اضطراب ايجاد نمايد لذا پژوهشگر تحقيقي تحت عنوان مقايسه تاثير آرام سازي پيشرونده عضلاني و آواي قران، ذكر خدا، بر سطح اضطراب آشكار دانشجويان پرستاري در بدو ورود به كارآموزي در دانشگاه علوم پزشكي شهركرد انجام داد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در چهارشنبه 1390/08/04 و ساعت |

باسلام
اینجانب دانشجوی ارشد پرستاری ویژه میباشم
برای عنوان پایان نامه ام به دنبال چک لیست یا پرسشنامه ای در رابطه با استاندارد جهانی عملکرد پرستاران بخشهای ویژه هستم 

لطفا مرا راهنمایی بفرمایید
با تشکر فراوان

+ نوشته شده توسط احمد عامری در یکشنبه 1390/07/24 و ساعت |

به نام خدا


همکاران عزیز

با سلام

 پس از کارگاهی که در دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...الاعظم عج  در مورد مهارتهای مصاحبه کیفی  برگزار شد و مورد استقبال  همکاران قرار گرفت و با توجه به درخواستهای مکرری که دانشجویان محترم دکتری تخصصی  در مورد برگزاری مجدد این کارگاه داشته اند بالاخره این امکان ایجاد شد که کارگاه فوق مجددا با تغییرات تکمیلی این بار با همکاری دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردد. این کارگاه در تاریخ پنجشنبه 19 ابان ماه در سالن سمینار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد تا همکاران شهرستانی نیز بتوانند در ان شرکت نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر ضمن مطالعه فایل پیوست به سایت انجمن علمی پرستاری ایران به نشانی زیر  مراجعه فرمایید.
www.ina.ir

با توجه به اینکه حقیر ایمیل همه عزیزان را ندارم، اطلاع رسانی شما به سایر همکاران مزید امتتنان خواهد بود و نصب اطلاعیه پیوست در تابلو اعلانات دانشکده تان نیز اطلاع رسانی را بهتر خواهد کرد.


در پایان باطلاع می رساند که بمنظور توسعه همکاریها و فعالیتهای مشترک تیمی، انجمن علمی پرستاری ایران آمادگی برگزاری هر نوع کارگاه آموزشی را بطور مشترک با کلیه دانشگاه ها و دانشکده ها دارد
موفق و موید باشید
فلاحی

 
Dr Masoud Fallahi Khoshknab Ph.D
Assistant professor of  Psychiatric Rehabilitation Nursing  & Geropsychiatric Nursing
in  University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
 
University Tel-Fax: 0098-21-22180036
Cellphone: 0912-5097144

E-mail 1: msflir@yahoo.com 
E-mail 2: fallahi@uswr.ac.ir

+ نوشته شده توسط احمد عامری در جمعه 1390/07/01 و ساعت |

لیست مجلات ISI در موضوع پرستاری

.

.

.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در جمعه 1390/07/01 و ساعت |



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/05/11 و ساعت |

چندی پیش مطلع شدم که جمعی از دانشجویان زبل یکی از دانشگاه های تهران دراقدامی که آن را نا تایید و نه رد میکنم، اقدام به یک شوخی نسبتا جدی با یک کنفرانس سالانه انجمن European Geosciences Union کرده و "خلاصه مقاله" ای را که بیشتر به جوک می ماند به این کنفرانس ارسال کرده اند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/04/21 و ساعت |
DOI یا همان Digital Object Identifier سیستمی برای شناسایی محتوای دیجیتال است. اغلب نشریات ازشما می خواهند که بهنگام رفرنس نگاری درانتهای مقاله شاخص DOI هررفرنس را یافته و درون رفرنس نگاری خود بکاربرید


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط احمد عامری در سه شنبه 1390/04/21 و ساعت |

پایگاه اطلاع رسانی پرستار و پرستاری

http://nmjournal.tbzmed.ac.ir/Default.aspx

مجله پرستاری و مامایی

طبق موافقت اصولی کمسیون نشریات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مجله پرستاری ومامی تبریز از شماره 20 به بعد تحت عنوان journal of caring sciences و به زبان انگلیسی و با تمرکز بر موضوع مراقبت در انواع رشته ها و دیسپلین ها ی علوم پزشکی منتشر خواهد شد. در ضمن نویسندگان می توانند مقالات خود را به زبان فارسی به دفتر مجله ارسال نمایند تا بعد ازپذیرش نهایی نسبت به ترجمه آن اقدام شود. در ضمن تا چند شماره اول این مجله به عنوان پاداش مبلغ 5000000 ریال از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه پرداخت خواهد نمود.

 

+ نوشته شده توسط احمد عامری در جمعه 1390/04/03 و ساعت |
تحلیل آمار سایت و وبلاگ